Naslovnica uredništvo
 

Intervju
 
Tema broja
 
Čuvari zdravlja
 
Aktivno i zdravo starenje
 
Mentalno zdravlje
 
Zdravstvena ekologija
 
Farmakoterapija
 
Mikrobiologija i zdravlje
 
Građanske inicijative
 
Škola i zdravlje
 
Brojke govore
 
Feljton
 
  God. 3. Br. 8 / 2016.
 
 
 

Zagreb - Zdravi grad

 

Iskustva implementacije strategija izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom

 

 

 

Marija Škes, mag. educ. reh.

Nastavni zavod za javno zdravstvo „Dr. Andrija Štampar“

 

 

Na Izvještajnoj skupštini Mreže u Zagrebu tema je bila ovogodišnji jubilarni 20. Sajam zdravlja koji će se održati u Vinkovcima od 15. do 17. travnja 2016. godine. Cilj Sajma zdravlja je povezati zdravstveni i nezdravstveni sektor, struke i osobe koje neposredno rade na očuvanju i promicanju zdravlja te omogućiti razmjenu znanja, vještina i ideja, uz uvažavanje sveobuhvatnosti i interdisciplinarnosti pristupa na unapređenju zdravlja i kvalitete života.

Svrha Sajma zdravlja je edukacija, razvijanje zdravih životnih navika, poboljšanje i promicanje zdravlja. Središnja tema ovogodišnjeg sajma glasi „Iskustva implementacije strategija izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom“ te kroz nju povezivanje svih uključenih dionika: urbanista i arhitekata (s prilagodbom prostora), sustava obrazovanja (na svim razinama), zapošljavanja, zdravstva, socijalne skrbi, rekreacije te nevladinog sektora i svih razina uprave. Tematski će ovoga puta biti povezani i već tradicionalni Forum zdravih gradova i županija te Forum osoba s invaliditetom, koji će se osvrnuti na sve pozitivno i negativno tijekom implementacije Strategije.

Tijekom 2015. godine radeći na razvoju Hrvatskog registra preventivnih programa uočeno je da su „najmoćnija“ grupa intervencija adekvatno izrađene i dobro implementirane politike i strategije. Najbolji prototip među našim politikama je Strategija izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom. Iako programi kojima se adresiraju potrebe osoba s invaliditetom postoje, u hrvatskim zdravim gradovima, od pokretanja projekta sredinom osamdesetih godina prošlog stoljeća sasvim novu dimenziju provedbe donosi usvajanje Nacionalne strategije izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom u razdoblju od 2007. do 2015. godine. Strategiju je donijela Vlada Republike Hrvatske (2007. godine) čime je jasno odredila svoje djelovanje prema osobama s invaliditetom. Prihvatila je socijalni model inkluzije, temeljen na promicanju ljudskih prava osoba s invaliditetom. Pretpostavka je da je položaj osoba s invaliditetom društveno uvjetovan te se stoga društvo treba prilagođavati njihovim potrebama. U Završnim odrednicama Vlada je obvezala jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave da izrade lokalne strategije čiji je opis (s rezultatima implementacije) donio uvjerenje kako je danas upravo ta strategija najkvalitetnije razrađena i implementirana javnozdravstvena intervencija u Republici Hrvatskoj.

Na Sajmu zdravlja u Vinkovcima prikazat će se i naša iskustva implementacije Strategije izjednačavanja mogućnosti za osobe s invaliditetom i kroz nju ostvarene rezultate prikazati prema područjima - komponentama programa:

1. Područje obrazovanja - djeca s teškoćama u razvoju (uključivanje u vrtiće, u redovne osnovne škole, specifični programi za djecu i mladež s teškoćama u razvoju iz područja tehničke kulture, prilagodba objekata vrtića i škola - broj škola za prijem djece s teškoćama u razvoju, zapošljavanje stručnjaka (logopeda, psihologa, edukacijskih rehabilitatora, pedagoga, zdravstvenih voditelja) i pomagača u nastavi, edukacija stručnjaka vrtića i škola o komunikaciji i radu s djecom s različitim vrstama teškoća, stipendiranje učenika i studenata;

2. Područje zapošljavanja - programi zapošljavanja (iznad zakonske kvote), poticanje poslodavaca koji zapošljavaju osobe s invaliditetom ili su osobe s invaliditetom, programi trajne izobrazbe (informatički tečajevi, učenje stranih jezika i dr.);

3. Područje zdravstvene skrbi – usluge prilagođene potrebama osoba s invaliditetom (stomatološka i ginekološke zaštita, fizikalna terapija i rehabilitacija, rana dijagnostika – rani razvoj), savjetovanje, kontinuirana edukacija zdravstvenog osoblja;

4. Područje mobilnosti, pristupačnosti i stanovanja – besplatan javni prijevoz, prijevoz specijaliziranim kombi vozilima i javni gradski prijevoz (niskopodni autobusi, tramvaji), prilagodba odgojno - obrazovnih, zdravstvenih i drugih ustanova, prilagodba dječjih igrališta, sportskih objekata, plivališta;

5. Područje socijalne skrbi - za osobe s najtežim stupnjem oštećenja dodatak za pomoć i njegu, savjetovališta za osobe s invaliditetom i članove njihovih obitelji, institucije socijalne skrbi koje rade na principu otvorenosti pružanja usluga (dnevni centri), podrška udrugama osoba s invaliditetom (stručna i financijska podrška, poslovni prostor za rad udruga) za izvaninstitucionalne oblike skrbi (rana intervencija, specijalizirano udomiteljstvo, mobilna stručna služba podrške za djecu s višestrukim teškoćama/prevencija institucionalizacije, edukacijsko - rehabilitacijska podrška, dnevni centri, klubovi, kreativne radionice, organizirano stanovanje uz podršku, zapošljavanje uz podršku), osiguravanje sredstava putem partnerstva/projekata EU;

6. Područje sporta i rekreacije – rekreativno-terapijski programi za djecu s teškoćama u razvoju i osobe s invaliditetom, zimovanja i ljetovanja, prilagođavanje ustanova, prostora i sadržaja kulture, zabave, sporta i rekreacije;

7. Strateško korištenje medija – kampanje, tematska događanja (eventi), obilježavanje značajnih datuma, pružanje informacija (mali i veliki mediji, online platforme, vodiči…).

Planiranje komprehenzivnih intervencija predstavlja velik (profesionalni) izazov „poslagivanja“ i istovremene primjene višestrukih strategija te njihovog umrežavanja i koordiniranja u procesu provedbe. Zahtijeva kontinuirani nadzor procesa (monitoring) i evaluaciju rezultata. To je upravo tema okupljanja na 20. Sajmu zdravlja – razmijeniti iskustva (kako je implementirana Strategija u našim sredinama) i evaluirati postignuća (konstruktivno i kritički vidjeti što je odrađeno i kako te uočiti propuste) čime će se unaprijediti proces planiranja i provođenja sljedeće Strategije.


© 2016 Nastavni zavod za javno zdravstvo “Dr. Andrija Štampar” www.stampar.hr
NZZJZ A. Štampar