Škole su prirodno i povoljno okruženje za promicanje zdravlja. Upravo se u školama, zajedničkim radom učenika, nastavnika i roditelja može osigurati temelj zdravog načina života i rada. Aktivnosti u promicanju zdravlja u školama usmjerene su razvoju vlastitog samopoštovanja učenika, ali i poštovanja drugih u okruženju mira i sigurnosti, razumijevanja i podrške.
Promicanje zdravlja u školama podrazumijeva „bilo koju aktivnost koju poduzimamo da bismo unaprijedili i/ili zaštitili zdravlje svih unutar školske zajednice“. Uključuje zdravstveno obrazovanje koje se podučava u razredu, ali i napore za stvaranjem zdrave školske okoline, školske politike te nastavnog plana i programa. U školskom okruženju promicanje zdravlja podrazumijeva pristup cijele škole koja se na sustavni i integrirani način bavi zdravljem i blagostanjem prema pisanom planu ili politici škole.
Škola koja promiče zdravlje u svoje aktivnosti uključuje sve koji su povezani, na posredan ili neposredan način, sa školskom djecom: roditelje, učitelje razredne i predmetne nastave, djelatnike u stručnim službama škole (pedagoge, psihologe, edukacijske rehabilitatore, logopede…), zdravstvene djelatnike (liječnike opće i školske medicine, liječnike javnog zdravstva i liječnike iz područja promicanja zdravlja), kao i lokalnu zajednicu te zauzima aktivnu ulogu u donošenju odluka i provedbi aktivnosti. Suvremene javnozdravstvene akcije sve su više usmjerene zdravlju te razvoju osobnih vještina i društvenih mehanizama, koji će kroz odgoj svakog pojedinca osigurati dobro zdravlje i spriječiti razvoj bolesti. Veća se važnost pridaje čimbenicima koji određuju zdravlje i zato se sve više govori o rizičnim čimbenicima i negativnim utjecajima na zdravlje, a manje o bolesti.
Pristup cijele škole promicanju zdravlja sastoji se od šest komponenti koje osnažuju jedna drugu i koje će napore za promicanje zdravlja učiniti učinkovitijim, a to su: zdravstvena politika škole, fizičko okruženje škole, društveno okruženje škole, zdravstvene vještine pojedinaca i kompetencije za provedbu akcija, povezanost sa zajednicom i zdravstvene službe.
Zdravlje i obrazovanje međusobno su povezani, zdrava djeca imaju veći kapacitet za učenje i manje izostaju iz škole. Također, vjerojatnost da će biti zdrava je veća kod one djece koja pohađaju školu. Manje je vjerojatno da će učenici, kod kojih postoji pozitivna povezanost s njihovom školom i značajnim odraslim osobama, sudjelovati u rizičnim ponašanjima. Kod njih je veća vjerojatnost pozitivnih ishoda učenja, a obrazovna postignuća pozitivno su povezana s dugoročnim ekonomskim prosperitetom i zdravstvenim ishodima. Promicanje zdravlja i dobrobiti djelatnika škole može dovesti do smanjene odsutnosti djelatnika i većeg zadovoljstva poslom, dok aktivnim promicanjem zdravlja djelatnika škole kao i učenika, djelatnici škole postaju potencijalni pozitivni uzori.
Osnovna područja djelovanja promicanja zdravlja:
- promicanje zdravlja u okolišu;
- promicanje zdravlja učenika;
- promicanje zdravlja školskog osoblja - osoblju se omogućuje ostvarenje
maksimalnih fizičkih, psihičkih i socijalnih zdravstvenih potencijala osiguranjem
zdravijih radnih uvjeta, uz pomoć specijaliziranih službi i programa;
- unaprjeđenje odnosa u školi i između škola i zajednice.
Kao sveobuhvatni proces promicanje zdravlja u školi obuhvaća osnovne ciljeve:
- razvijanje komunikacije na relaciji učenik-učitelj-roditelj-zdravstvo-zajednica;
- razvijanje izvannastavnih aktivnosti;
- osiguranje zdravog okoliša;
- osiguranje pravilne prehrane;
- razvoj novih metoda rada u školama;
- integriranje zdravstvenog odgoja u redovnu nastavu.
Specifični ciljevi promicanja zdravlja kod djece i mladeži su:
- razvoj samopouzdanja i samopoštovanja;
- prepoznavanje važnosti osobnog zdravlja;
- razvijanje vještine zdravog stila života;
- razvijanje komunikacije s vršnjacima;
- razvijanje dobre komunikacije s odraslima - dobro se osjećati u školi.
Hrvatska mreža škola koje promiču zdravlje u srednjoškolskom obrazovanju
Uloga mreže škola koja promiče zdravlje SHE (Schools for health in Europe) je da djeluje kao europska platforma za promicanje zdravlja u školama kroz pružanje informacija, poticanje istraživanja, dijeljenje dobre prakse, ekspertiza i vještina, kontinuirano zagovarajući zdravlje u školama, poticanje zajedničke suradnje zdravstvenog i obrazovnog sektora te poticanje razvijanja i implementacije nacionalnih politika i promicanja zdravlja u školama. Pilot projekt „Hrvatske mreže koje promiču zdravlje u srednjoškolskom obrazovanju“ provodi se u okviru projekta „Europske mreže škola koje promiču zdravlje“ – SHE. Nova platforma Hrvatske mreže škola koje promiču zdravlje u srednjoškolskom obrazovanju uspostavljena je u osam srednjih škola koje su uključene u projektne aktivnosti u Republici Hrvatskoj.
Škola koja promiče zdravlje temelji se na modelu zdravlja koji uključuje interakciju fizičkog, mentalnog i socijalnog aspekta uz naglasak na ukupnu organizaciju škole, ali i fokusiranje na pojedinca. U osjetljivom dobu odrastanja i sazrijevanja, djeci i mladima treba tijekom školovanja pružiti znanja i edukaciju, kako o zdravlju, tako i o bolesti. Potrebno je razvijati njihove stavove i navike te im pomoći da usvoje pozitivna zdravstvena ponašanja i vještine za zdrav život. Uz obitelj, škola je jedno od ključnih okruženja za osobni i socijalni razvitak učenika te neprestano osnažuje svoje kapacitete kao mjesto zdravog življenja, učenja i rada.
|