Promicanje zdravlja djelatnost je javnog zdravstva usmjerena na očuvanje i unaprjeđenje zdravlja opće populacije, rizičnih i osjetljivih populacijskih skupina i pojedinca. Provodi se, u najvećoj mjeri, kroz mjere primarne prevencije. Aktivnosti djelatnosti promicanja zdravlja temelje se na aktualnim planovima promicanja zdravlja, prevencije i ranog otkrivanja bolesti na županijskoj, odnosno gradskoj razini (Grad Zagreb) te nacionalnim strateškim dokumentima, odnosno akcijskim planovima koje propisuje i donosi Ministarstvo zdravstva Republike Hrvatske.
Osim neposrednog rada s populacijskim skupinama i zdravstvenog savjetovanja, promicanje zdravlja provodi i aktivnosti informiranja, prosvjećivanja, edukacije i osposobljavanja populacije kroz medijske kanale, stručne skupove i edukaciju edukatora. Ove mjere provodi informiranjem i edukacijom populacije kroz sudjelovanje u TV i radijskim emisijama, putem tiska, internetske stranice Zavoda, časopisa Zavoda te održavanjem stručnih predavanja i radionica (za opću populaciju, ciljne skupine i stručnjake iz pojedinih područja).
Poslovi i programi promicanja zdravlja provode se na temelju definiranih javnozdravstvenih prioriteta.
Primjeri programa promicanja zdravlja
Program: Radionice „Usvoji zdrave navike!“
Odjel za promicanje zdravlja Službe za javno zdravstvo organizira i provodi zdravstvene radionice za učenike osnovnih (i srednjih) škola.
Program zdravstvenih radionica usmjeren je na školsku populaciju, na usvajanje pozitivnih životnih navika i sprječavanje rizičnih čimbenika zdravlja (sukladno Strategiji SZO-a za 21. stoljeće). Mjere promicanja zdravlja provode se kroz rad s djecom i mladima djelovanjem na: prehranu, tjelesnu aktivnost, higijenske navike, navike u školskom okruženju te djelovanjem na rizične čimbenike zdravlja: debljinu, tjelesnu neaktivnost, pušenje, neučinkovito komuniciranje u odnosima, ovisničko ponašanje te djelovanjem na čimbenike socijalnog okoliša: stanovanje i uvjete obrazovanja.
Program zdravstvenih radionica temelji se na povezanosti mentalnih, tjelesnih, emocionalnih i socijalnih čimbenika zdravlja, vodeći računa o specifičnostima razvojne dobi učenika.
Program ima edukativni karakter uz uvježbavanje primjene usvojenih znanja u svakodnevnom životu.
Osnovni ciljevi programa su osvještavanje pozitivne slike o sebi, usvajanje usmjerenosti na vlastito zdravlje, osvještavanje potrebe za kritičkim odnosom prema porukama medija i okoline, sprječavanje usvajanja i razvoja rizičnih oblika ponašanja, učenje socijalnih vještina, učenje asertivnog oblika ponašanja i osvještavanje potrebe izgradnje osobnog integriteta, ostvarivanje samopouzdanja i samopoštovanja.
Dugoročni ciljevi programa su usvajanje zdravih stilova života, poboljšanje psihofizičkog razvoja i zdravlja djece, stvaranje zdravog školskog i obiteljskog okoliša, povećanje udjela populacije koji ima pravilne prehrambene navike i preporučenu učestalost tjelesne aktivnosti, povećanje udjela populacije Grada Zagreba koji imaju poželjnu tjelesnu težinu te smanjenje pojavnosti kroničnih nezaraznih bolesti u odrasloj dobi.
Radionice su interaktivnog tipa: u metodologiji se koristi rad u manjim grupama, učenici se uključuju u raspravu i rad, koriste se metodološki osmišljene igre, edukativni materijali prilagođeni temi i dobi učenika, evaluacija usvojenih znanja i kvalitete radionice te tematski odabrane knjige.
Sadržaj i metode rada počivaju na znanjima iz područja javnog zdravstva, promicanja zdravlja, kognitivno-bihevioralne terapije, zdravstvenog odgoja, radne terapije, rehabilitacije, kineziologije, nutricionizma i biblioterapije. Održavaju se u osnovnim i srednjim školama i knjižnicama Grada Zagreba.
Odnos prema sebi, a time i usvajanje navika (ili promjena) počinje iz naših misli, uvjerenja i učenja ponašanja od najranije dobi. Usmjeravanjem na pozitivno zdravstveno ponašanje od najranije dobi, ulaganjem napora u razvijanje tjelesnog i psihičkog zdravlja u velikoj mjeri prevenirat ćemo brojne zdravstvene i psihološke probleme.
Program zdravstvenih radionica se temelji na povezanosti mentalnih, tjelesnih, emocionalnih i socijalnih čimbenika zdravlja, vodeći računa o specifičnostima razvojne dobi učenika kao i o interesima koji se u određenoj dobi pojavljuju kod većine učenika. Ispunjenost i stabilnost u svakoj od navedenih dimenzija pridonosi cjelovitosti razvoja i povećanju kvalitete života svakog pojedinca.
Zdravstvene radionice su obogaćene i edukativnim materijalima:
„Kartice zdrave hrane“, „Dječja piramida zdravlja“, Igra „Izbaci uljeza“, „Slagalice zdrave prehrane“, „Semafor emocija“, „Reci kako se osjećam“, „Igra asocijacija“, „Kako pušenje utječe na ljudsko tijelo“, „Kad piješ ne vozi“ , kartice „Sunce“, „Naša koža“, „Oprezno na suncu“ itd.
U sklopu radionica predstavljaju se odabrane knjige i slikovnice u skladu s vodećom temom radionice čime se promovira i njeguje i kultura čitanja.
|