Obrazovanje je temeljni čimbenik koji osigurava društvenu uključenost i neovisnost. Jedna od akcijskih smjernica Europske strategije za osobe s invaliditetom 2010.-2020. glasi „Obrazovanje i cjeloživotno obrazovanje osoba s invaliditetom podržava inkluzivno obrazovanje prilagođeno sposobnostima učenika s teškoćama uz individualnu podršku budući da i oni imaju ista prava kao i drugi, odnosno pravo na jednak pristup obrazovanju i potpuno sudjelovanje u društvu.“ Inkluzivno obrazovanje podrazumijeva uključivanje svih učenika u redovni sustav odgoja i obrazovanja u mjestu stanovanja uz uvažavanje različitosti interesa, sposobnosti, porijekla i socioekonomskog statusa, čemu se škole prilagođavaju u cilju izjednačavanja mogućnosti.
Uključivanju učenika s teškoćama u razvoju u njima primjerene programe odgoja i obrazovanja u osnovnoškolskim i srednjoškolskim odgojno-obrazovnim ustanovama u Gradu Zagrebu potrebno je pružiti potporu u cilju ostvarivanja njihove uspješnije socijalizacije te podizanja razine njihovih obrazovnih postignuća i emocionalnog funkcioniranja. Prema podacima Hrvatskog registra o osobama s invaliditetom HZJZ-a u Gradu Zagrebu živi 90.209 osoba s invaliditetom, što čini 11,4 % ukupnog stanovništva grada. U dobi do 19 godina udio djece s teškoćama u razvoju i mladih osoba s invaliditetom iznosi 9,8 % u ukupnom broju osoba s invaliditetom. Prema dostupnim podacima za 2017. godinu o obrazovanju – 46 % osoba s invaliditetom nije završilo osnovnu školu ili ima samo osnovnoškolsko obrazovanje, 39 % ima srednju stručnu spremu, a visoku ili višu stručnu spremu ima 7%. Specijalno obrazovanje završilo je 8 % osoba s invaliditetom. Rješenje o primjerenom obliku školovanja imaju 9.703 osobe. Najčešći specificirani uzrok koji određuje potrebu primjerenog oblika školovanja čine poremećaji govorno-glasovne komunikacije te specifične teškoće u učenju. Potpuna odgojno-obrazovna integracija redovnim nastavnim postupcima, uz individualizirani pristup i posebnu dodatnu pomoć (edukacijskog rehabilitatora, logopeda, psihoterapeuta itd.), najčešći je oblik specificiranog provođenja primjerenog oblika školovanja.
Sukladno Zakonu o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi, Državnom pedagoškom standardu osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja te Zagrebačkoj strategiji izjednačavanja mogućnosti osoba s invaliditetom u razdoblju od 2016. do 2020. godine u rad škola uključuju se pomoćnici u nastavi/stručni komunikacijski posrednici radi uspostave jednako kvalitetnih uvjeta obrazovanja za sve učenike sukladno njihovim sposobnostima i programu koji samostalno svladavaju u primarnoj sredini. Škole same angažiraju pomoćnike u nastavi/stručne komunikacijske posrednike, odnosno nalaze odgovarajuće osobe, a koordinatori u suradnji s nastavnicima pripremaju te koordiniraju njihov rad. Pomoćnici u nastavi/stručni komunikacijski posrednici, koje financira Gradski ured za obrazovanje, sa školama sklapaju ugovore o radu, ugovore o djelu ili ugovore o djelu redovitog studenta na temelju prethodne suglasnosti gradonačelnika Grada Zagreba i suglasnosti Ministarstva znanosti i obrazovanja kojom je točno određeno tjedno zaduženje pomoćnika u nastavi/stručnog komunikacijskog posrednika.
U suradnji s Hrvatskim zavodom za zapošljavanje, u okviru mjera aktivne politike zapošljavanja, pomoć učenicima s teškoćama pružaju i osobe na stručnom osposobljavanju za rad bez zasnivanja radnog odnosa, u okviru istoimene mjere, a kojima Gradski ured za obrazovanje financira potrebne troškove za polaganje stručnog ispita, troškove mentorstva te prijevoza. U osnovnim školama trenutačno program realiziraju 262 pomoćnika za 332 učenika u 90 redovnih osnovnih škola i jednoj posebnoj ustanovi te 33 pomoćnika u nastavi za 42 učenika u 17 redovnih srednjih škola i jednoj posebnoj ustanovi.
Pomoćnici u nastavi/stručni komunikacijski posrednici kao potpora inkluzivnom obrazovanju,
faza III
Grad Zagreb i projektom „Pomoćnici u nastavi/stručni komunikacijski posrednici kao potpora inkluzivnom obrazovanju, faza III, nastoji unaprijediti i povećati uključivanje učenika s teškoćama u razvoju u proces obrazovanja u mjestu njihovog prebivališta, u njima primjerenim programima školovanja i uz kvalitetnu potporu osposobljenih pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika. Tako se učenicima s teškoćama u razvoju osigurava pravo na kvalitetno obrazovanje te ih se priprema za samostalno sudjelovanje u društvu i na tržištu rada. Projekt se provodi u partnerstvu s 32 osnovne i četiri srednje škole Grada Zagreba.
Projekt osigurava potrebne potpore pomoćnika u nastavi ili stručnih komunikacijskih posrednika za učenike s teškoćama, kako bi im se osiguralo pravo na kvalitetno obrazovanje u cilju razvoja njihovih punih potencijala te jednakopravnog i aktivnog sudjelovanja u svim segmentima društva kao i svih drugih učenika, a što je u skladu s temeljnim načelima Konvencije UN-a o pravima osoba s invaliditetom, Deklaracije o pravima osoba s invaliditetom te Ustavom Republike Hrvatske. Projektom je obuhvaćen rad 163 pomoćnika u nastavi i dva stručna komunikacijska posrednika za potrebe 218 učenika osnovnih škola te šest pomoćnika u nastavi i četiri stručna komunikacijska posrednika za potrebe deset učenika u srednjim školama u kojima se projekt trenutačno realizira.
Pomoćnik u nastavi i stručni komunikacijski posrednik
Pomoćnik u nastavi je osoba koja pruža neposrednu potporu učeniku s teškoćama u razvoju tijekom odgojno-obrazovnog procesa u zadacima koji zahtijevaju komunikacijsku, senzornu i motoričku aktivnost učenika, u kretanju, pri uzimanju hrane i pića, u obavljanju higijenskih potreba, u svakidašnjim nastavnim, izvannastavnim i izvanučioničkim aktivnostima. Poslovi pomoćnika u nastavi su: pomoć u komunikaciji i socijalnoj uključenosti, pomoć u kretanju, pomoć pri uzimanju hrane i pića, pomoć u obavljanju higijenskih potreba, pomoć u obavljanju školskih aktivnosti i zadataka, suradnja s učiteljima/nastavnicima te vršnjacima učenika u razredu te poslovi specifični za funkcioniranje pojedinih učenika ili skupine učenika.
Stručni komunikacijski posrednik je osoba koja pruža komunikacijsku potporu gluhim, nagluhim i gluhoslijepim učenicima u onom sustavu komunikacije koji preferira gluhi, nagluhi ili gluhoslijepi učenik: hrvatski znakovni jezik, prilagođeni hrvatski znakovni jezik (taktilni, locirani, vođeni) ili ostale sustave komunikacije koji se temelje na hrvatskom jeziku (simultana znakovno-govorna komunikacija, ručne abecede, titlovanje ili daktilografija, očitavanje govora s lica i usana, pisanje na dlanu i korištenje tehničkih pomagala). Poslovi stručnog komunikacijskog posrednika su: pružati komunikacijsku potporu u onom sustavu komunikacije koji učenik preferira i neposredni rad s učenikom u svrhu objašnjavanja određenih pojmova učeniku prema uputama učitelja/nastavnika, pomagati učeniku pri upotrebi radnih materijala i korištenju udžbenika, dodatno pojasniti pojmove učeniku, poticati učenika na pisanje i izražavanje u onom sustavu komunikacije koji učenik preferira, a u skladu s učenikovim mogućnostima i sklonostima, poticati učenika na suradnju s ostalim učenicima, pružati pomoć u kretanju za gluhoslijepe učenike i osigurati prenošenje vizualnih/auditivnih informacija (opisivanje okoline u nastavnim, izvannastavnim i izvanučioničkim aktivnostima), ispisivati na računalu tekst izlaganja predavača tijekom nastave, surađivati s učiteljima/nastavnicima i stručnim suradnicima te obavljati ostale poslove sukladno potrebama učenika.
U svim školama su imenovani koordinatori pomoćnika u nastavi i stručnih komunikacijskih posrednika, koji su najčešće stručnjaci edukacijsko rehabilitacijskog profila i višegodišnji koordinatori u svojoj školi. Oni će, osim što će koordinirati provedbu Projekta u svojoj školi, biti i stručna podrška pomoćnicima u nastavi i stručnim komunikacijskim posrednicima u njihovom radu. No, u provedbi Projekta nisu ništa manje bitni i ravnatelji škola, stručni suradnici i učitelji kao i ostali djelatnici škole, koji će uz koordinatore biti podrška pomoćnicima i stručnim komunikacijskim posrednicima.
|