Naslovnica uredništvo
 

Intervju
 
Tema broja
 
Čuvari zdravlja
 
Aktivno i zdravo starenje
 
Mentalno zdravlje
 
Zdravstvena ekologija
 
Farmakoterapija
 
Mikrobiologija i zdravlje
 
Građanske inicijative
 
Škola i zdravlje
 
Brojke govore
 
Feljton
 
  God. 4. Br. 11 / 2017.
 
 
 

ČUVARI ZDRAVLJA

 

 

 

 

 

Ples i  fiziologija

 

 

 

Ana Puljak, dr. med., spec. javnog zdravstva,

Nastavni zavod za javno zdravstvo
„Dr. Andrija Štampar“

 

Sa zdravstvenog stajališta, odnosno iz perspektive fizičkog zdravlja, ples rekreativnog i sportskog karaktera može povećati ili vratiti gibljivost, smanjiti rizik pojave bolesti dišnog, kardiovaskularnog i lokomotornog sustava, utječe na smanjenje masnoće u krvi, utječe na snižavanje povišenog krvnog tlaka, pozitivno utječe na iskorištavanje glukoze (šećera) u našem tijelu. Kroz biokemijske mehanizme utjecaja na lučenje kortizola (hormon stresa), ples prevenira i umanjuje stres i jača naš imunitet. Osim toga, povećava tjelesnu snagu i izdržljivost, povećava fleksibilnost zglobova i kralježnice. Kao i svaka druga, tjelesna aktivnost može pozitivno djelovati u prevenciji osteoporoze.

Ples vrlo učinkovito pomaže u borbi protiv depresije, povećava pokretljivost donjeg dijela leđa (posebno latinoamerički plesovi), poboljšava ravnotežu tijela, smanjuje razinu kortizola i pomaže u borbi protiv inkontinencije zbog aktiviranja mišića zdjelice.

Također, iznimno je dobar alat u borbi protiv debljine, kao i sprečavanju pojave prekomjerne tjelesne težine.

Osim toga, ples povećava fleksibilnost i opseg pokreta, oblikuje i učvršćuje tijelo i podiže naše samopouzdanje.

Niz studija svjedoči o tome da ples ima višestruke pozitivne učinke na naše zdravlje, odnosno na naše fizičke i kognitivne (misaone) sposobnosti.

Najvažnija pozitivna obilježja plesa

Dobrobit za tjelesno zdravlje:

  • ritmična aerobna i kardio-vaskularna vježba
  • razvijanje osjećaja ravnoteže
  • razvijanje motoričkih sposobnosti
  • razvijanje osjećaja za koordinaciju
  • povećanje fleksibilnosti zglobova
  • povećanje tonusa mišića
  • povećanje potrošnje energije

     Kognitivna i psihička dobrobit:

  • stvaranje poticaja za bavljenje tjelesnom aktivnošću, odnosno sportom
  • smanjenje napetosti i anksioznosti (kroz kreativni pokret)
  • unaprjeđenje kognitivne sposobnosti - sudjelovanje u tjelesnim aktivnostima (pozitivan učinak na memoriju i koncentraciju)
  • unaprjeđenje sekvencijalnog procesa misli
  • povećanje samosvijesti i samopouzdanja
  • poboljšanje kvalitete sna
  • poboljšanje  raspoloženja
  • pozitivni učinci u borbi protiv depresije

Posredna i neposredna uloga  u sprječavanju pojave:

  • debljine
  • bolesti lokomotornog sustava
  • bolesti srčano-žilnog sustava
  • šećerne bolesti
  • osteoporoze
  • inkontinencije
  • bolesti dišnog sustava
  • povišene razine šećera i masnoća u krvi
  • depresivnih i anksioznih poremećaja

Ples je odličan izbor tjelesne aktivnosti jer nam pomaže u savladavanju dvije najkritičnije točke s kojima se susrećemo pri provođenju tjelesne aktivnosti u svakodnevnom životu, a to su: motivacija i kontinuiranost provođenja. Kako ples asocira na zabavu i ležernost, a ne na kruto poštivanje pravila i disciplinu, lakše je savladati početni otpor prema uključivanju tjelesne aktivnosti (plesa) u svakodnevni život. Obilježja kao što su: multidimenzionalnost, uživanje u glazbi, izražavanje emocija, mogućnost odmaka od svakodnevnih obrazaca, pomažu da ne odustanemo od ove tjelesne aktivnosti.

Osim toga, ples je prikladan i preporučljiv svim dobnim skupinama. Može biti zahtjevan onoliko koliko to sami želimo i koliko nam tijelo dozvoljava. Možemo se izraziti, možemo se prepustiti, možemo uključiti maštu.

Djeca i ples

Većina djece uživa u plesu jer se naprosto – osjećaju dobro! Dječja spontanost kroz ples dolazi do punog izražaja.

Ples može biti i igra i iz tog razloga pogodan je za djecu. Pozitivno utječe na razvoj motoričkih sposobnosti, pokretljivost, ravnotežu, usklađenost tijela i uma. Pozitivno utječe na izgradnju samopouzdanja.

Zabava i glazba dodatni su poticaj za dječju kreativnost i način su poticanja tjelesne aktivnosti kod djece.


© 2017 Nastavni zavod za javno zdravstvo “Dr. Andrija Štampar” www.stampar.hr
NZZJZ A. Štampar