Pred vama se nalazi tekst u kojem ćemo pružiti neke osnovne informacije koje svaki pacijent mora znati. Dotakli smo se nekih temeljnih pojmova i instituta, a sve na temelju najčešćih problema i upita stranaka u Pravnoj klinici. Ako nakon čitanja naučite nešto novo, a pri tome s uma ne smetnete da se i od pacijenata očekuje ispunjenje nekih obaveza, uspjeli smo u namjeri da pomognemo i pospješimo poznavanje prava pacijenata u Republici Hrvatskoj.
Uočeni problemi
Zakon o zaštiti prava pacijenata pacijentom smatra svaku osobu, bolesnu ili zdravu, koja zatraži ili kojoj se pruža određena mjera ili usluga u cilju očuvanja i unaprjeđenja zdravlja, sprječavanja bolesti, liječenja ili zdravstvene njege i rehabilitacije. Riječ je o građanima koji se nalaze u vrlo osjetljivoj i ranjivoj situaciji, ljudima koji svoje zdravlje u potpunosti prepuštaju u ruke liječnika, a zauzvrat očekuju pružanje pomoći uz poštivanje njihovih prava i dostojanstva. Kako bi im se osigurao odgovarajući standard pružanja zdravstvene zaštite doneseni su brojni kako zakonski tako i podzakonski akti, pravilnici i kodeksi.
Kroz rad u Grupi za zaštitu prava pacijenata Pravne klinike, primanje stranaka i rad u brojnim udrugama uvidjeli smo u kojoj mjeri stranke ne razumiju propise koji im jamče određena prava. Iako je danas većina pacijenata upoznata s osnovnim pravnim propisima kojima se štite njihova prava, sâm postupak njihovog ostvarenja i dalje im je nerazumljiv, čak i kad je riječ o onim svakodnevnim, kao što je to primjerice promjena liječnika. Tako je kroz rad Grupe utvrđeno da pacijenti, iako znaju da imaju pravo zamjene liječnika, ne znaju kako to zaista i učiniti.
Veći problemi nastaju nakon povrede samih prava pacijenata. Iako su brojni upoznati s postojanjem Liječničke komore kao i Komore dentalne medicine, kroz propise ne mogu utvrditi kome se unutar njih trebaju točno obratiti i iz kojih razloga, što često dovodi do propuštanja rokova za prijavu. U ostvarenju svojih prava mnogi su i danas suzdržani zbog autoriteta koji liječnici imaju nad pacijentima, a koji proizlazi iz njihovog profesionalnog položaja, često i neravnoteže u stručnim kompetencijama kao i upotrebe izraza nerazumljivih prosječnoj osobi.
Naše rješenje?
Kako bismo detaljnije upoznali zainteresirane građane s pravima pacijenata, postupkom ostvarivanja navedenih prava, njihovim obvezama, ali i načinom ophođenja sa zdravstvenim djelatnicima, tadašnji studentski mentor Bruno Milinković je Grupi za zaštitu prava pacijenata izložio i zajedno s članovima doradio projekt „Promicanje prava pacijenata u zajednici“ kroz edukativnu radionicu. Projekt je također od koristi i zdravstvenim ustanovama, kao i zdravstvenim djelatnicima jer se dotiče i tema o pravima liječnika i medicinskih sestara, a isto tako može dovesti do rasterećenja bolnica ako bi se prije službenog poduzimanja pacijenti prvo obratili Pravnoj klinici. Projekt uključuje dogovaranje suradnje s bolnicama u/izvan Zagreba i održavanje prezentacije u njihovim prostorijama kao i zaprimanje slučajeva pacijenata koji se, ovisno o mogućnostima, rješavaju na licu mjesta ili po povratku u Zagreb. Na taj način omogućeno je pružanje pravne pomoći i onima koji nemaju predodžbu o postojanju Pravne klinike ili mogućnosti dolaska u Zagreb. Projekt je zaživio u srpnju 2012. te je u prvoj fazi realiziran posjetima nekolicini hrvatskih gradova (Karlovac, Knin, Zadar, Šibenik, Pula, Makarska, Osijek, Vukovar, Varaždin). U tijeku je novo doba ove inicijative, a zadnje je posjećen Čakovec pod vodstvom studentske mentorice Andree Dujmović.
Uz navedeno smo ostvarili i uspješnu suradnju s Udrugom za zaštitu i promicanje mentalnog zdravlja „Svitanje“ koja je rezultirala izdavanjem brošure „Vaša prava“ u sklopu projekta sufinanciranog od Ministarstva zdravlja pod nazivom „Zaštita prava osoba sa psihičkom bolesti kroz samozastupanje i borbu protiv stigme“. U brošuri možete saznati više o:
- temeljnim pravima i obvezama iz Zakona o zaštiti osoba s duševnim smetnjama
- dobrovoljnom i prisilnom smještaju u psihijatrijsku ustanovu
- lišenju poslovne sposobnosti i skrbništvu.
Druga brošura „Prava iz zdravstvenog osiguranja i prava pacijenata“ je izdana uz financijsku potporu Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, a njen je potencijal prepoznao i Grad Zagreb koji je financirao drugo izdanje u nakladi od 2000 primjeraka. U njoj saznajte kako ostvariti:
- prava iz obveznog i dopunskog zdravstvenog osiguranja
- pravo na liječenje izvan Republike Hrvatske i besplatnu karticu europskog zdravstvenog osiguranja (EKZO)
- pravo na naknadu troškova prijevoza
- bolovanje
- prava iz sustava socijalne skrbi (osobna invalidnina, doplatak za pomoć i njegu…)
- pravo na potpunu obaviještenost i pristup medicinskoj dokumentaciji
- pravo na pritužbu i naknadu štete uslijed liječničke pogreške
Svi kojima su navedene knjižice potrebne ili jednostavno žele nešto naučiti i proširiti svoje znanje, slobodni su doći u Pravnu kliniku te zatražiti svoj primjerak brošura ili prolistati srodne teme obrađene u biltenu Pro bono.
Pravo na potpunu obaviještenost
Pacijent ima pravo na potpunu obaviještenost o:
- svome zdravstvenom stanju
- svome pravu na odlučivanje o preporučenim pregledima i zahvatima
- uspjehu i neuspjehu pojedinih pregleda i zahvata
- mogućim prednostima i rizicima
- tijeku postupaka prilikom pružanja zdravstvene zaštite
- daljnjem tijeku pružanja zdravstvene zaštite
- pravima iz zdravstvenoga osiguranja i postupcima za ostvarivanje tih prava.
Tko nas upoznaje s pravima?
Upoznavanje s pravima iz zdravstvene zaštite obveza je liječnika, prije svega onih u primarnoj zdravstvenoj zaštiti (odabranih liječnika), a to su:
- obiteljski liječnik
- odabrani stomatolog
- odabrani ginekolog
Pravo na pristup medicinskoj dokumentaciji
Liječnik je dužan voditi medicinsku dokumentaciju
Samo pacijent ima pravo na pristup vlastitoj dokumentaciji i njihovu presliku
Iznimno, pristup dokumentaciji može se omogućiti trećima:
1. uz suglasnost pacijenta
2. bez suglasnosti, na zahtjev Ministarstva zdravlja, tijela državne uprave, Hrvatske liječničke komore ili suda
Zakonom je uređena odgovornost liječnika u slučaju neovlaštenog izdavanja, gubitka ili onemogućavanja pristupa dokumentaciji pacijentu.
Imate upit? Obratite se s povjerenjem!
Zbog opširnosti tematike i svih akata koji istu reguliraju, ovim putem ističemo i mogućnost da nam se na niže vidljive načine obratite sa svim pitanjima o pravima koja kao pacijenti imate. Naravno, pratite nas i dalje na ovim stranicama.
Pozivamo i sve spremne na suradnju (posjetom vašoj ustanovi, održavanjem predavanja – radionice…) i udruživanje resursa, da nam se jave kako bismo ispunili zajednički cilj: međusobnu razmjenu znanja te prosperitet pacijenata i cjelokupnog zdravstvenog sustava u Republici Hrvatskoj.
|