Naslovnica uredništvo
 

Intervju
 
Tema broja
 
Čuvari zdravlja
 
Aktivno i zdravo starenje
 
Zdravstvena ekologija
 
Farmakoterapija
 
Građanske inicijative
 
Škola i zdravlje
 
Brojke govore
 
Feljton
 
  God.1 Br. 4 / 2014.
 
 

pacijenT

 

Problem neinformiranosti pacijenata o pravima kao gorući problem hrvatskog zdravstva

 

 

Andrea Dujmović, Bruno Milinković

 

Novi urednici rubrike „Pacijent“ – studenti iz Pravne klinike Pravnog fakulteta u Zagrebu

Pravna klinika jedinica je Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu koja građanima pruža besplatnu pravnu pomoć. Uspješnim se dijelom Klinike pokazala i Grupa za zaštitu prava pacijenata koja je svojim dosadašnjim aktivnostima pomogla mnogima u ostvarivanju i promicanju njihovih prava raznim stručnim tekstovima, predavanjima i publikacijama, što je prepoznao i naš Zavod.

 

 
 

Pred vama se nalazi tekst u kojem ćemo pružiti neke osnovne informacije koje svaki pacijent mora znati. Dotakli smo se nekih temeljnih pojmova i instituta, a sve na temelju najčešćih problema i upita stranaka u Pravnoj klinici. Ako nakon čitanja naučite nešto novo, a pri tome s uma ne smetnete da se i od pacijenata očekuje ispunjenje nekih obaveza, uspjeli smo u namjeri da pomognemo i pospješimo poznavanje prava pacijenata u Republici Hrvatskoj.

Uočeni problemi

Zakon o zaštiti prava pacijenata pacijentom smatra svaku osobu, bolesnu ili zdravu, koja zatraži ili kojoj se pruža određena mjera ili usluga u cilju očuvanja i unaprjeđenja zdravlja, sprječavanja bolesti, liječenja ili zdravstvene njege i rehabilitacije. Riječ je o građanima koji se nalaze u vrlo osjetljivoj i ranjivoj situaciji, ljudima koji svoje zdravlje u potpunosti prepuštaju u ruke liječnika, a zauzvrat očekuju pružanje pomoći uz poštivanje njihovih prava i dostojanstva. Kako bi im se osigurao odgovarajući standard pružanja zdravstvene zaštite doneseni su brojni kako zakonski tako i podzakonski akti, pravilnici i kodeksi.

Kroz rad u Grupi za zaštitu prava pacijenata Pravne klinike, primanje stranaka i rad u brojnim udrugama uvidjeli smo u kojoj mjeri stranke ne razumiju propise koji im jamče određena prava. Iako je danas većina pacijenata upoznata s osnovnim pravnim propisima kojima se štite njihova prava, sâm postupak njihovog ostvarenja i dalje im je nerazumljiv, čak i kad je riječ o onim svakodnevnim, kao što je to primjerice promjena liječnika. Tako je kroz rad Grupe utvrđeno da pacijenti, iako znaju da imaju pravo zamjene liječnika, ne znaju kako to zaista i učiniti.

Veći problemi nastaju nakon povrede samih prava pacijenata. Iako su brojni upoznati s postojanjem Liječničke komore kao i Komore dentalne medicine, kroz propise ne mogu utvrditi kome se unutar njih trebaju točno obratiti i iz kojih razloga, što često dovodi do propuštanja rokova za prijavu. U ostvarenju svojih prava mnogi su i danas suzdržani zbog autoriteta koji liječnici imaju nad pacijentima, a koji proizlazi iz njihovog profesionalnog položaja, često i neravnoteže u stručnim kompetencijama kao i upotrebe izraza nerazumljivih prosječnoj osobi.

Naše rješenje?

Kako bismo detaljnije upoznali zainteresirane građane s pravima pacijenata, postupkom ostvarivanja navedenih prava, njihovim obvezama, ali i načinom ophođenja sa zdravstvenim djelatnicima, tadašnji studentski mentor Bruno Milinković je Grupi za zaštitu prava pacijenata izložio i zajedno s članovima doradio projekt „Promicanje prava pacijenata u zajednici“ kroz edukativnu radionicu. Projekt je također od koristi i zdravstvenim ustanovama, kao i zdravstvenim djelatnicima jer se dotiče i tema o pravima liječnika i medicinskih sestara, a isto tako može dovesti do rasterećenja bolnica ako bi se prije službenog poduzimanja pacijenti prvo obratili Pravnoj klinici. Projekt uključuje dogovaranje suradnje s bolnicama u/izvan Zagreba i održavanje prezentacije u njihovim prostorijama kao i zaprimanje slučajeva pacijenata koji se, ovisno o mogućnostima, rješavaju na licu mjesta ili po povratku u Zagreb. Na taj način omogućeno je pružanje pravne pomoći i onima koji nemaju predodžbu o postojanju Pravne klinike ili mogućnosti dolaska u Zagreb. Projekt je zaživio u srpnju 2012. te je u prvoj fazi realiziran posjetima nekolicini hrvatskih gradova (Karlovac, Knin, Zadar, Šibenik, Pula, Makarska, Osijek, Vukovar, Varaždin). U tijeku je novo doba ove inicijative, a zadnje je posjećen Čakovec pod vodstvom studentske mentorice Andree Dujmović.

Uz navedeno smo ostvarili i uspješnu suradnju s Udrugom za zaštitu i promicanje mentalnog zdravlja „Svitanje“ koja je rezultirala izdavanjem brošure „Vaša prava“ u sklopu projekta sufinanciranog od Ministarstva zdravlja pod nazivom „Zaštita prava osoba sa psihičkom bolesti kroz samozastupanje i borbu protiv stigme“. U brošuri možete saznati više o:

  • temeljnim pravima i obvezama iz Zakona o zaštiti osoba s duševnim smetnjama
  • dobrovoljnom i prisilnom smještaju u psihijatrijsku ustanovu
  • lišenju poslovne sposobnosti i skrbništvu.

Druga brošura „Prava iz zdravstvenog osiguranja i prava pacijenata“ je izdana uz financijsku potporu Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, a njen je potencijal prepoznao i Grad Zagreb koji je financirao drugo izdanje u nakladi od 2000 primjeraka. U njoj saznajte kako ostvariti:

  • prava iz obveznog i dopunskog zdravstvenog osiguranja
  • pravo na liječenje izvan Republike Hrvatske i besplatnu karticu europskog zdravstvenog osiguranja (EKZO)
  • pravo na naknadu troškova prijevoza
  • bolovanje
  • prava iz sustava socijalne skrbi (osobna invalidnina, doplatak za pomoć i njegu…)
  • pravo na potpunu obaviještenost i pristup medicinskoj dokumentaciji
  • pravo na pritužbu i naknadu štete uslijed liječničke pogreške

Svi kojima su navedene knjižice potrebne ili jednostavno žele nešto naučiti i proširiti svoje znanje, slobodni su doći u Pravnu kliniku te zatražiti svoj primjerak brošura ili prolistati srodne teme obrađene u biltenu Pro bono.

Pravo na potpunu obaviještenost

Pacijent ima pravo na potpunu obaviještenost o:

  • svome zdravstvenom stanju
  • svome pravu na odlučivanje o preporučenim pregledima i zahvatima
  • uspjehu i neuspjehu pojedinih pregleda i zahvata
  • mogućim prednostima i rizicima
  • tijeku postupaka prilikom pružanja zdravstvene zaštite
  • daljnjem tijeku pružanja zdravstvene zaštite
  • pravima iz zdravstvenoga osiguranja i postupcima za ostvarivanje tih prava.

Tko nas upoznaje s pravima?

Upoznavanje s pravima iz zdravstvene zaštite obveza je liječnika, prije svega onih u primarnoj zdravstvenoj zaštiti (odabranih liječnika), a to su:
            - obiteljski liječnik
            - odabrani stomatolog
            - odabrani ginekolog       

Pravo na pristup medicinskoj dokumentaciji

  • Liječnik je dužan voditi medicinsku dokumentaciju
  • Samo pacijent ima pravo na pristup vlastitoj dokumentaciji i njihovu presliku
  • Iznimno, pristup dokumentaciji može se omogućiti trećima:

    1. uz suglasnost pacijenta
    2. bez suglasnosti, na zahtjev Ministarstva zdravlja, tijela državne uprave, Hrvatske liječničke komore ili suda

    Zakonom je uređena odgovornost liječnika u slučaju neovlaštenog izdavanja, gubitka ili onemogućavanja pristupa dokumentaciji pacijentu.

    Imate upit? Obratite se s povjerenjem!

    Zbog opširnosti tematike i svih akata koji istu reguliraju, ovim putem ističemo i mogućnost da nam se na niže vidljive načine obratite sa svim pitanjima o pravima koja kao pacijenti imate. Naravno, pratite nas i dalje na ovim stranicama.

    Pozivamo i sve spremne na suradnju (posjetom vašoj ustanovi, održavanjem predavanja – radionice…) i udruživanje resursa, da nam se jave kako bismo ispunili zajednički cilj: međusobnu razmjenu znanja te prosperitet pacijenata i cjelokupnog zdravstvenog sustava u Republici Hrvatskoj.

     
    © 2015 Nastavni zavod za javno zdravstvo “Dr. Andrija Štampar” www.stampar.hr